Kuva: Käsitelty HSL:n alkuperäismateriaalista, josta mm. julkiset suunnitelmat reittien osalta tarkemmin osoitteesta: http://www.hsl.fi/FI/suunnittelu/linjastosuunnitelmat/Sivut/Luoteishelsinginlinjastomuutos.aspx

Kuulin alkuviikosta huhuja siitä, että työpaikkani linja olisi lakkautusuhan alla. Selvitellessäni asiaa, saatoin kuulla, että asian on näin ja lopulta totesin, että löytyyhän siitä tietoja myös HSL:n suunnittelua koskevilta www-sivuiltakin. Editalaisena otan kantaa erityisesti Editan pihaan tulevaan linjaan 47, joka on palvellut meitä joukkoliikennettä käyttäviä työntekijöitä aikaisemmin. 

Suunnitelma vaikuttaa erittäin hyvälle ainakin Editassa työskentelevän henkilön näkökulmasta. Alustavien suunnitelmien osalta voikin onnitella virkamiehiä ja muita asiaan osallistuneita onnistuneesta suunnittelutyöstä, josta toivottavasti voisi löytää mallin myös mahdollisesti muuallekin, sillä haitta on melko rajattu ja pieni suhteessa tilalle tulevaan vaihtoehtoon. 

Mitä siis linjan 47 tilalle? Suunta Helsinki - Vantaa!

Lainaus suunnitelmasta: "Koska linjoilla 47 ja 474 on samankaltainen reitti Hämeenlinnan väylältä Helsingin keskustaan, voisi linja 474 poiketa Editan pihassa ja näin korvata siltä osin linjan 47. "

Aika epäsäännöllisiä työvuoroja noudattavana, on linjan 47 palvelutaso ollut ongelmallinen. Töihin saattaa päästä toki kohtalaisen aikaisin, mutta viimeinen vuoro menee vaihtopysäkiltä noin klo 9 ja iltapäivällä lähtee jo klo 17.20. Päivällä busseja ei liiku ja erityisesti tuo iltapäivän aikainen loppuminen on tarkoittanut sitä, että lähin pysäkki on noin kilometrin päässä, jota juuri siirrettiin vielä runsaat sata metriä kauemmaksi Hämeenlinnanväylän liittymän muutostöissä.

Tarkemmat arviot, jotka tulevat hallituksen esittelyyn myöhemmin, perustelevat ehdottomasti hyötyjä joitain haittatekijöitä enemmän. Mikäli 474 todellakin korvaisi tämän linjan 47, tarkoittaisi se kuitenkin kokopäiväisempää aikataulua, vaikka vuoroväli olisikin harvempi. Sillä ei kuitenkaan ole niin suurta merkitystä, koska aikataulun mukaisiin lähtöihin voi tähdätä esim. lähtemällä töistä niin, että on 5 minuuttia ennen pysäkillä odottamassa bussin tulemista. Se on varsin kohtuullista.

Toiseksi yhteys luo vihdoin myös erityisesti Vantaalla asuville vaihtoyhteyden mm. Vaskivuorentien pysäkeille, jolloin Editan suunnalta lähtevät voivat vaihtaa noilta pysäkeiltä muihin seudun busseihin.

Erityisesti tämä palvelee heitä, jotka suuntaavat 474:lla pohjoiseen, sillä mikä onkaan hienompaa, että bussi tulee nyt työpaikalle.

Kehittämiskohteet: Espoon suunta

No, saako Espoosta sitten millään auton käyttäjiä joukkoliikenteeseen, voi olla kovemmankin työn alla. Työtoverini palautteista tulee ongelmaksi vähintään kahden vaihdon ongelmat Huopalahden aseman ja Pirkkolantien pysäkeiltä. Lisäongelmana on Huopalahden aseman junien ja jokerin välinen synkronointi, jolloin junasta ei ennätä jokeriin tai päinvastoin. Kun vaihtoja on vähintään kaksi, tällainen odottelu asemilla ja pysäkeillä on omiaan kannustamaan edelleen oman auton käyttöön.

Tilanne on varmasti monella työpaikalla samanlainen.

Ratkaisua tuleekin hakea mm. sujuvien poikittaisten joukkoliikenneratkaisujen kehittämisessä, joista mm. Jokerin (550) ja tuleva Jokeri 2:n kaltaiset hankkeet näyttävät hyvää esimerkkiä joukkoliikenteen runkolinjojen kehittämisestä niin, että yhä useammat voivat taittaa työ-, opiskelu- tai muut asiointimatkansa korkeintaan yhdellä vaihtoyhteydellä.

Tällöin ratkaisuna voisi olla esim. joukkoliikennekatu Perhekunnantien jatkona "Suvuntien" linjauksia noudattaen, jolloin yhteydet meidän esimerkkitapauksen osalta syntyisi suoraan Kannelmäen juna-asemalle.

Suunnittelun haasteet

Jokainen muutos on usein joltakin pois jotain nykyisestä. Tässä suunnitelmassa voi editalaisena, ehdottomasti joukkoliikennettä käyttävänä, todeta hyötyjen olevan haittoja suurempia. Varmasti jollekin tämä ei toimi, mutta ovatko hyödyt siis yhteenlaskettuna sellaisia, että muutos kannattaa toteuttaa. Annettujen taustojen valossa tässä suunnitelmassa näin on.

Jos tämä ajatuksena onnistuu, miten Helsingin sisäinen linja korvataan seudullisen linjan reittimuutoksella ja säästetään merkittävästi, on varmasti tätä ratkaisumallia syytä tutkia myös kaikissa muissa kunnissa heikolla käyttöasteella olevien linjojen osalta. HSL:n joukkoliikenteelle on annettu tehtävä tehostaa toimintojaan, pitää lippujen hinnat kurissa palvelutasoa laskematta jne. Luulin, että tästä tehtävästä on tehty mahdoton, mutta tämä mielenkiintoinen ratkaisumalli on sellainen, että se ehdottomasti ansaitsee erityiset kiitokset sen keksineille henkilöille.

Aivan loistava juttu annetuilla reunaehdoilla ainakin linjan 47 osalta!