HKL:n selvitys matkatakuun ottamiseksi käyttöön myös pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä jaettiin myös Helsingin seudun liikenteen eli HSL:n hallituksen jäsenille. 

Tavoitteena on asiakkaan kannalta:

  • määritellä tarjottava laatutaso,
  • luoda tunne siitä, että asiakas saa sen mistä maksaakin ja
  • helpottaa palautteen antamista ja hyvityksen saamista, kun luvattua palvelutasoa ei saavuteta.

Joukkoliikenneorganisaation eduiksi lasketaan mm. tyytyväisemmät ja sitoutuneemmat matkustajat samalla kuin eri tavoin parannetaan palveluita ja kehitetään niitä saadun palautteen pohjalta.

Selvitys ja edelliset matkustajatyytyväisyyskyselyt ovat vielä ajalta ennen rautatieaseman vesivahinkoa, lukuisia ongelmia ratikkaliikenteessä (ml. lukuisat kiskoille pysäköidyt henkilöautot) sekä mm. ennätyspitkästä ja runsaslumisesta pakkastalvesta johtuneita junaliikenteen ongelmia.

Selvityksessä mietitään mm. maksimissaan 50 euron hyvitystä silloin, kun matkustajalla on riski myöhästyä yli 20 minuuttia joukkoliikenteessä tapahtuneen häiriön johdosta. Poikkeuksina olisivat kuitenkin "ylivoimaiset poikkeustilanteet" sekä ne tilanteet, jolloin häiriöistä on tiedotettu etukäteen. Kyse näissä tapauksissa voi olla esim. lumimyrsky, sähkönsaannin katkeaminen, lakko  tai liikenneonnettomuus.

Kantakaupungin ulkopuolella matkustavat tietävät, että myöhästymisiä tapahtuu usein ja kyse ei ole vain talviolosuhteista. Siten on mielenkiintoista keskustella siitä, kuka loppujen lopulta maksaa tämän takuun? Maksetaanko tämä korkeampina lippujen hintoina, tuleeko raha esim. budjettirahoituksena vai peritäänkö se liikennöitsijöiltä suurempina sakkomaksuina esim. toteuttamatta jääneistä matkoista.

Eri asia on myös se, kuinka helposti lopulta korvausta saisi. Onko korvaus lopulta vain järjestelmän hyvin tuntevien henkilöiden käyttämä, kuten monet sosiaalietuudet. Ja eikö VR:n lähiliikenteen osalta olisi helpompi pitää töissä riittävästi miehitystä ja tarvittaessa rekrytoida lisää hetkellisesti, mikäli ongelmat junien liikenteessä pitämisessä talviolosuhteissa ovat Suomessa ylivoimaisia?

Takuujärjestelmällä voi olla paikkansa, mutta joukkoliikenteen osalta on ehkä ensiksi syytä parantaa mm. kalustoon ja henkilöstöön liittyviä kysymyksiä, jotta tekijöitä on riittävästi ja heillä käytössään luotettavat työvälineet.

Henkilökohtaisesti näen tärkeänä kartoittaa laajemmin mahdollisuudet joukkoliikennekatuihin, sillä Jokeri-linjan (550) kokemukset ovat valtaosin erittäin myönteisiä, kun tärkeimmät linjat pääsevät liikkumaan osuuksilla, joilla ei ole muuta liikennettä. Tällaista kehitystä jatkossa myös siis muutamille muillekin keskeisille linjoille.