Kesälomallani pääsin "surffaamaan" Vantaan puolen busseilla. Lähdin liikkeelle ajatuksella, että liikutaan satunnaisesti, mutta testaan mm. vaihtoja ja kulkuaikoja. Huomio matkalla herätti muutaman ajatuksen, joista toinen koskee erityisesti seutuliikenteen "saavutettavuutta" tilanteissa, joissa päämäärä on selvillä, mutta täyttä varmuutta alueesta ei ole.

Puhun tästä nimen omaan helsinkiläisenä, joka ei tunne kovin hyvin Vantaan tai Espoon linjoja. Käytin reissatessani mm. iPod touchin karttoja ja olisin käyttänyt myös reittiopasta. Kuitenkaan WLAN-yhteyksiä ei busseissa tai pysäkeillä ole, joten oli pakko tyytyä työpuhelimen pieneen näyttöön, josta yritin latailla kulloisenkin linjan reittejä ja mahdollisia vaihtoyhteyksiä.

Välitavoite: keski-ikäiset miehet busseihin

Olen saanut kuulla moitetta mm. ikäisteni miesten puuttumisesta joukkoliikenteestä. Se on laajemminkin katsottuna totta. Kuitenkin herätän itse samalla keskustelua siitä, että mm. itseni kaltaiset henkilöt ovat kohtalaisen kiinnostuneita erilaisista teknologisista asioista, jolloin mm. heidän kantaessaan mukanaan erilaisia älypuhelimia, miniläppäreitä tai muita kannettavia, olisi HSL:n suunnalla ehdottomasti tehtävä päätökset siihen suuntaan, että mahdolliset wlan-verkot ovat myös asiakkaiden käytettävissä.

Pieni huomio bussien pysähtymisestä

Koeajossa on ollut mm. busseja, joiden ovet avautuvat nopeammin ja sisään pääsee myös takaovista. Matkatessani helteisenä päivänä, kuljettaja avasi etuoven noin sekuntia aikaisemmin pysäkille tulemista, jonka jälkeen sisälle tuli hiukan raitista ilmaa samalla kun ovi oli auki valmiiksi pysäkille saapuessa. Ei ehkä ihan "sallittua", mutta koska tuolloin matkustajia ei etuosassa ollut, niin eipä tuo ketään häirinnytkään.

Kuva: mm. raitiovaunuja voi nytkin seurata reaaliajassa osoitteessa: http://transport.wspgroup.fi/hklkartta/

Laatua joukkoliikenteeseen paikantamisella ja vaihtotiedoilla

Jo nyt mm. Helsingin raitiovaunuja ja satunnaisia testibusseja voi seurata kotisivuilla reaaliaikaisesti. Tämä on hyvä osoitus siitä, että joukkoliikenteeseen voidaan tuottaa erittäin loistavaa tietoa matkustajienkin käytettäväksi. Kysymys kuuluukin, miten tämä tieto saadaan kaikkien joukkoliikenteen käyttäjille ja erityisesti seutuliikenteeseen, joissa yhteydet erkanevat, mutta mahdollisuuksia sujuviin vaihtoihin tulisi kehittää.

Matkatessani kokouksesta tänään töihin Westendin linjan bussilla, huomasin, että keskiovea vastapäätä oli ylös asetettu ilmeisesti jonkinlainen valotaulu. Kauempaa katsottuna se näyttikin jo tavoitteeni mukaiselta "monitorilta", jonne voisi vaihtaa vaihtuvaa tietoa joukkoliikenteestä. Paikka oli kohtalaisen hyvä siksi, että ilkivaltaa ei noille monitoreille voisi tehdä noin ylhäälle kovin huomaamatta. Kuitenkin tiedot olisivat kohtalaisen hyvin saatavilla ilman, että omistaa useiden satojen eurojen vempaimia, joilla muutoin tietoja omasta liikkumisesta voi saada.

Tavoitteeksi tulisikin saada esim. tällaisiin tauluihin jonkinlainen reaaliaikainen GPS- tai muu seuranta sen bussin liikkeistä, joissa sillä hetkellä matkustaa samaan aikaan, että ympärillä näkyisi myös muut kyseisen alueen joukkoliikenteen kulkuneuvot.

Jo nyt ollaan "aika lähellä" tällaista tilannetta. Vaadittaisiin vain sopivat välineet tiedon näyttämiseksi ja ohjelmistokehitystä siihen, miten kyseiset monitorit voisivat antaa parhaiten tietoa vaihtoyhteyksistä eri puolille kaupunkia, missä kaupungissa ikinä onkaan matkaamassa.

Tavoitteena tulisi olla asettaa ainakin jonkinlainen pilotti, miten tällaisen tiedon avulla matkustajat voivat suunnitella lennossa erilaisia jatkoyhteyksiä, mikäli heidän pitää vaihtaa jollekin toiselle linjalle. Toivottavasti asiasta saataisiin jokin kokeilu vielä lähivuosien aikana, jotta reaaliaikainen matkustajainformaatio helpottaisi joukkoliikenteessä matkustamista erityisesti siellä, missä ei kuljeta "tutuilla reiteillä".