Yhteisistä rajaseudun pysäkeistä ja kuljettajien taukotiloista

Helsingin seudun liikenteen osalta on lähdettävä konkreettisiin toimiin, joilla parannetaan laajempien yhteishankkeiden lisäksi pienempiä asioita, jotka ovat jääneet liian vähälle huomiolla. Näillä tulee pyrkiä sekä sujuvaan joukkoliikenteeseen yli kuntarajojen sekä mm. joukkoliikenteen kiinnostavuudesta huolehtimisesta myös työntekijöiden näkökulmasta.

1) HSL tutkii pysäkkien yhteyskäytön mahdollisuudet siellä, missä bussi ajaa toisen kunnan pysäkin ohi pysähtymättä vain siksi, että kyseinen pysäkki kuuluu toisen HSL:n kunnan alueelle. Tällainen pysäkki on esim. ns. Volvon pysäkillä Hakuninmaalla (Helsingin bussi – Vantaan alueen pysäkki).

2) Toiseksi edelliseen liittyen bussikuljettajilla on hyvin huonot taukopaikat päätepysäkeillä (joitain poikkeuksia lukuun ottamatta) - jos niitä on ollenkaan. Työolosuhteiden ja kuljettajien työpaikan houkuttelevuuden osalta tälle tulisi löytää ratkaisuja.

Muuttuvan (organisaatio)tilanteen myötä myös seudullisesta yhteistyöstä voidaan löytää ratkaisuja, jotka palvelevat  edellä matkustajien sujuvia vaihtoyhteyksiä sekä seudullisia päätepysäkkejä kuntien raja-alueilla.

Edelliset yhdistäen HSL:n tulee aloittaa selvitykset kuntaraja-alueiden bussipysäkkien yhteiskäytöstä HSL:n toimialueella. Samalla tutkitaan mahdollisuudet rakentaa tai löytää muilla tavoin käyttöön kuljettajille näin useampien linjojen yhteiskäyttöön tulevia taukotiloja yhdistämällä useampien linjojen päätepysäkit niin, että vähintään mm. wc-tilat voidaan tarjota seudun kuljettajille.

Vaihtoehtoina voi olla esimerkiksi uusien ”taukomökkien” tilaaminen, olemassa olevien tilojen hyödyntäminen (yhteistyösopimukset) tai esimerkiksi alueen reittien tarkistaminen niin, että linjojen varrella on sekä logistisesti että ajallisesti mahdollista järjestää asianmukaiset pysähdykset vaikkapa liityntäliikenteen kehittämisen myötä.

* * *

Kommentti: Kysyin HSL:n / HKL:n johdon suunnalta kesällä 2009, että otanko tämän esille aloittaneen HSL:n hallituksen esityslistalle. Vastauksena sain, että asiaa ei kannata ottaa sille listalle, sillä asiaa voidaan valmistella muutoinkin. Keskustellessani mm. 6. helmikuuta 2010 erään bussikuljettajan (Helb) kanssa, saatoin todeta tilanteen olevan samanlainen. Riittämättömien taukotilojen vuoksi välistä "saa juosta metsään / takarenkaan taakse kuselle". Onko sitten ihme, jos pysyviä työntekijöitä voi olla haastavaa saada.