Viitaten aiempaan kirjoitukseeni siitä, miten mm. vaihtoyhteydet pitäisi saada esille erityisesti seutuliikenteen busseihin, testasin 3G-verkkojen ja GPS:n avulla tehtävää paikantamista ja kulkuvälineseurantaa matkapuhelimella.

Lyhyesti testin voi tiivistää: hienoa tekniikkaa ja palveluita on tarjolla, mutta kynnys päästä käyttämään niitä on korkea.

Miksi?

1) Käytännössä ohjelmistot vaativat laitetta, jossa on siis nuo GPS-mahdollisuudet.  Kyse ei ole vielä ihan perusluurista. Tämä asia on paranemassa "itsestään" eli mm. Nokian puhelinmalleissa hyvin laajasti GPS-ominaisuudet tulevat jo halvempiin malleihin.

2) Puhelinten käytettävyys ohjelmien osalta ei ole normipuhelimen pieneltä ruudulta ja erityisesti näppäimistöä käyttäen kovin kätevää. Siten käytännössä ohjelmat ovat älypuhelimille suunnattuja, jolloin kuitenkin aika laaja joukko jää näistä joukkoliikennepalveluista ulkopuolelle.

3) Vaikka edelliset asiat olisivat kunnossa, törmätään tiedonsiirtomahdollisuuksiin ja sen hintaan. Perusliittymien muutamien kymmenien megatavumäärät ovat auttamattomasti varsin pieniä. Esimerkiksi Soneran perusdataliittymän kiintiö paukahti täyteen jo ennen kuin vuorokautta oli kulunut. Siten käytännössä 3G:n mahdollistavat älypuhelimet vaativatkin jo jotain liittymää, jossa mielellään on vähintään satoja megatavuja kuukaudessa, jotta tällaisia reittioppaiden kaltaisia palveluita voisi käyttää kunnolla.

4) Puhelinmallien välillä on eroja akunkulutuksessa, mutta normaalia on, että langattomien tietoverkkoyhteyksien käyttäminen varsinkin liikkuessa kuluttaa akkuja varsin tehokkaasti. Alla olevasta kuvasta voikin nähdä, miten yhden matkan aikana akkuteho kului 52 %:sta 48 %:iin. Toki koko ajan oman sijainnin seurantaa ei olisi käytännössä tarvittu, mitä tässä testissä tein. 

Tehdyt palvelut ovat hienoja. Niiden käyttöönottamisen näkökulmasta olisi kuitenkin käytännöllisempää, että busseihin saataisiin kaikkia palvelevat näytöt ja yhteydet näitä palveluita varten. Tämän testin ja kirjoituksen tarkoitus olikin lähinnä kertoa siitä, että palvelut ovat jo olemassa. Ne pitäisi vain saada sinne, missä ne käyttäjät niitä tarvitsevat :)

Kuva: Näkymiä sekä 1) reaaliaikaisesta kulkuneuvojen sijainnista matkapuhelimessa sekä ReittiGPS-sovelluksen reittikartasta, jossa on päällä jatkuva seuranta "missä mennään". Jatkuva seuranta kuluttaa matkapuhelimen akkuja, joka on syytä huomioida, jos on esim. menossa vieraaseen paikkaan ja perillä pitää esim. soittaa, että "on alaovella".

Kuva 2: Ohjelma Stop Map, joka näyttää vaihtoehtoisesti pysäkkejä ja niiden aikatauluja.

 PS. Joitain AppStore -ohjelmia, joilla voi tutkia mm. reittejä tai omaa sijaintia:

- ReittiGPS, hinta: 2,99 e (täysversio), ohjelmasta myös ilmainen ReittiGPS Lite -versio
- Reittihaku, hinta: 2,99 e (täysversio), myös ilmainen Reittihaku Free -versio
- Minun lähdöt, hinta: ilmainen
- Stop Map Helsinki, hinta: 1,59 e bussipysäkit Helsingissä ja aikataulut seuraavista ohittavista busseista
- OffMaps, hinta: 1,59 e (sisältää yhden kartan lataaminen esim. Helsingin alue... yli 4500 kartasta maailmalla, lisämaksusta rajattomasti karttoja)
- Taksamittari, hinta: ilmainen (kustannusten arviointi taksiliikenteessä)