Kaupunkisuunnittelulautakunnassa alueen suunnittelu Pohjois-Pasilassa etenee. Pasilan asema on hyvin keskeinen Helsingissä ja millaiseksi se lopulta tulee muodostumaan on monien suunnitelmien, äänestysten ja ideoiden varassa. Koska suunnittelu on kesken, jäin itsekin miettimään, mitä itse voisin toivoa alueelle.

Kuva 1: Google mapsin kuvaa alueesta.

Varsinaisesti se pääalue rakentamiselle sijaitsee Ilmalan omien suunnitelmien edetessä siis Hakamäentien pohjoispuolella. Siellä maaperä asettaa rajoituksia mm. asuntorakentamiselle, josta lisätietoja saa mm. kaupunkisuunnittelulautakunnan tiedoista. Olen itse seurannut joukkoliikennettä, joten tutkailen alueen suunnittelua myös siitä näkökulmasta. Koska laajemmin Helsingissä toivon autoilun tarpeen pienentämistä ja joukkoliikenteen osuuden lisäämistä, haluan itse olla säästämässä Pasilan keskusta-aluetta joukkoliikenteen keskuksena.

Koska Hakamäentie on aika henkilöautopainotteinen, tutkin Ilmalan alueen mahdollisuuksia kehittyä mm. henkilöautoliikenteen liityntäpysäköinnin näkökulmasta. Alueelle on tulevien vuosien myötä ulottumassa raitiovaunulinja 9 ja toisaalta ollaan valmiiksi jo lähijunaliikenteen piirissä. Edelleen poikittaisliikenteen osalta linjan 57 kehittäminen "Jokeri-linjan" eli linjan 550 kaltaisemmaksi kuntarajat ylittäväksi, voisi tarjota hyvän vaihtoehdon lisätä alueen matkustajien sujuvia vaihtoyhteyksiä.

Kuva 2: Google Mapsin Street view -näkymä Ilmalan aseman suunnalle.

Liikenteen vaihtopysäkkien osalta jalankulkijoille eli niissä busseissa, ratikoissa ja junissa matkustaville on tärkeää saada sujuvat vaihdot eri solmukohdissa. Sitä parempi, mitä enemmän niitä hyviä solmukohtia sujuvine vaihtoineen saadaan, sillä silloin palvellaan eri suunnista tulevia ja eri suuntiin jatkavia matkustajia.

Siksi yksi toive itselläni olisi tutkia, voisiko ratikkalinjan 9 osalta tutkia - sen nykyisten suunnitelmien valmistumisen jälkeen - mahdollista jatkamista Ilmalantorilta noille Pohjois-Pasilan uusille alueille. Tällöin yhteys voisi palvella myös nykyistä linjaa 22, joka pääsisi suoran Ilmalantorille, sillä linja 23 nousee Hakamäentieltä Ilmalankatua pitkin myös, jolloin "haittaa" tästä suoremmasta yhteydestä ei olisi juuri monellekaan, mutta linjan 22 matkustajat hyötyisivät suorasta yhteydestä samalla, kun ratikkalinjastosta saataisiin laajempi.