Paperilla ja suunnitelmissa asiat näyttävät usein paremmilta, mikä lopputulos onkaan. Mietin tässä mm. yhtä bussiliikenteen näkymiseen ja reittien hahmottamiseen liittyvää ajatusta, joka on ajatuksena vielä itsekin hyvin keskeneräinen. Haluan tuoda sen esille siksi, että se voi herättää mahdollisesti jotain uusia ajatuksia, joiden perusteella voisi syntyä parannusta varsinaiseen ongelmaan.

Odottelen arkisin vaihtoyhteyttä Hämeenlinnanväylällä. Linjojen 42 ja 47 lisäksi väylällä kulkee useita Vantaan busseja, kuten mm. 415, 452 tai 474. Pysäkiltä sikäli näkyvyyttä on pitkälle. Ennen pysäkkiä kuitenkin autot jäävät pienen nyppylän taakse, jolloin varsinaisesti pysäkillä olijat näkevät sen hyvää vauhtia tulevan bussin numeron vasta lähempänä.

Erilaisissa sääolosuhteissa ja valaistuksessa näkyvyys heikkenee, jolloin olen jäänyt miettimään, miten bussien erottamista voitaisiin kehittää, jotta voisi pysäyttää sen oikean bussin ja toisaalta mistä satunnaisemmin noita busseja käyttävät voivat löytää sen oikean, jolla pääsee perille pidemmänkin matkan jopa kuntarajojen yli.

Edellinen ei siis ole ongelma tutuilla reiteillä. Kuitenkin lisätessä bussiliikenteen houkuttelevuutta, olisi yksi hyvä lisä helpottaa sen reittien hahmottamista. Näiden kahden ongelman ratkaisua olen lähtenyt miettimään junien reittikartan laajentamisella niin, että myös bussiliikenteessä voisi ainakin kokeilla lisäkirjainta, joka kertoo määränpäästä.

Alla oleva kartta antaa hahmottelusta hiukan konkreettisemman esimerkin, joten siitä voikin löytää jotain tuttua, mutta jotain uutta.

 

 

Alustavasti olen valinnut esimerkkiväreiksi muutamia uusia värejä, joita voitaisiin hyödyntää jollain tavalla mm. bussien värityksessä. Olisiko se esimerkiksi numeron taustaväritys tai muu bussin erottamiseen liittyvä tapa. Luonnollisesti tavan tulisi olla ymmärrettävissä eli käytettävyyden osalta mielellään samanlainen eri bussiyhtöiden autoissa.

Esimerkiksi numeroissa voisi riittää värillisen pleksin käyttö (edullinen kokeilu) ellei sitten asiaa ratkaista vaikkapa "värivalokaarilla" tms. Luonnollisesti tavan tulisi olla helposti muokattava, mikäli bussia tarvitaan resurssina jollain toisella linjalla.

Esimerkkejä:

Vihdintien (Vesala) linja 324

Espoon bussi 154

Linja 415 lentokentälle (Airport)

Mitkä olisivat sitten oikeat värit, kirjainkoodit tai muut yksityiskohda, on toinen juttu, joka vaatii selvityksiä eri käyttäjäryhmiltä. Ajatukseni onkin etsiä tapoja, joiden pohjalta "tiedän, että kaikki "T"-bussit menevät Tikkurilaan" olinpa sitten keskellä minulle tuntematonta Vantaan korpea. Tai jos ulkomaalainen on ensimmäistä kertaa Helsingissä käymässä, hän voi bongata minkä tahansa "A"-bussin, jolla tietää päätyvänsä lentokentälle.

Esimerkkejä kirjaimista ja paikoista:

  • A = Airport, lentokenttä, Aviapolis
  • B = Borgå / Porvoo
  • E = Espoo
  • G = Grankulla Kauniainen
  • H = Hyvinkää (vai Herttoniemi?)
  • I = Itäkeskus (vai Inkoo?)
  • J = Järvenpää
  • K = Kerava
  • L =  Leppävaara
  • M = Myyrmäki, Martinlaakso, Marja-rata
  • N = Nurmijärvi
  • R  = Riihimäki
  • T = Tikkurila
  • U = Kirkkonummi (junan kirjainkoodi)
  • V = Vihti, Varisto...
  • W = Westend
  • Y = Ylästö (Vantaa)
  • Z  = Lahti (junan kirjainkoodi)
  • K1 = Kehä 1
  • K2 = Kehä 2
  • K3 = Kehä 3

Kysymys kuuluukin, mikä tällainen tai muu ratkaisu auttaisi havainnoinnissa, kun silmälasit ovat täynnä räntää ja mitään "tarkkaa" ei näe tai jos 5:n bussin letkasta nähdä se oikea jostain välistä, kun numeroa ei erota.

Lisäksi järjestelmän tulisi olla yhteneväinen kaikessa liikenteessä, jolloin myös junakarttoihin olisi syytä tehdä muutoksia, esimerkiksi seuraavasti:

Junakartan osalta olen siis muuttanut muutaman kirjaimen alkuperäisestä ja sen lisäksi pysähdysten määrää voisi kuvata numeroinnilla. Esim. R1 tarkoittaa Riihinmäen junaa, joka on nopein (vähiten pysähdyksiä) ja R2 pysähtyy kaikilla väliasemilla. Tällöin tietäisin katsomatta aikataulusta sen, kauanko arviolta matkaan menee, jos olenkin ottamassa hitaamman vaihtoehdon. "1"-juna on aina nopein, muttei pysähdy kaikilla asemilla, jolloin joskus se voi olla väärä valinta.

Tämä ajatus on todellakin vain sellaista ääneen ajattelua, johon toivotaan vaihtoehtoja ja kokemuksia siitä, onko tämä ylipäätään ongelma vai ei. Jos kyse vaikeasta näkemisestä on vain itselläni, niin ehkäpä silloin halvempaa on hankkia uudet silmälasit. 

Toisaalta ratkaisu (väliaikainenkin) voi olla jokin halpa ja yksinkertainen lisä. Jäätelöauton tunnistamme jo melkein kaikki, mutta ehkäpä emme omian tunnusmelodioita busseille lisää. Ratikoissa voimme nähdä viirejä, mutta ei taida auttaa moottoritiellä. Konkreettisia kehitysideoita otetaan kuitenkin vastaan pohdittavaksi.

 

Kuva: jutussa kuvaamani tilanne hiukan kärjistetysti: mikä kulkuneuvo?

Olin juuri missannut 47:n, kun käännyin tarkistamaan sitä ehkä 5 m ennen pysäkkiä. Linja 47 oli kaartamassa juuri pysäkin ohitse 2.3.2010 klo 7:10 aikoihin sen verran lujaa, että "myöhästyneestä heijastimen heilautuksesta riippumatta" tiesin itsekin pysähtymisen olevan jo mahdotonta. Jos olisin erottanut bussin kauempaa, niin se olisi auttanut asiassa. Satoi räntää ja juu, on silmälasit. Ennen seuraavaa bussia myös katuvalot sammuivat.